Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Synthetische motorolie

Re: Synthetische motorolie 03 sept 2011 11:42 #219321

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
De belangrijkste functies van motorolie

Het vermijden van contact tussen de bewegende delen;
Smeren van het inwendige van de motor;
Het afvoeren van warmte afkomstig van het verbrandingsproces (Koelen van de motor);
Bescherming tegen corrosievorming;
Het opnemen en afvoeren van verbrandingsresten en slijtagedeeltjes (Schoonhouden van de motor);
Afdichten van keerringen, zuigerveren en klepgeleiders;
Het dempen van het geluid.


Synthetische olie

Deze olie wordt geproduceerd in een volledig beheerst proces zodat de eigenschappen van de olie vooraf bepaald kunnen worden. De viscositeit blijft over een groot temperatuurgebied vrijwel constant. De nadelen van minerale olie zijn verdwenen omdat de olie niet is gebaseerd op die minerale olie.

Voordelen van synthetische olie zijn:

Een synthetische motorolie kan door de sterke smeerfilm dunner zijn, waardoor er minder weerstand in de motor optreedt en daardoor wordt het brandstofverbruik gunstig beïnvloed;
Doordat een synthetische motorolie door de sterke smeerfilm dunner kan zijn, zal de olie bij de koude start sneller toevloeien naar de te smeren onderdelen, waardoor de motorslijtage sterk vermindert;
De olie veroudert minder snel door gebruik;
Het grote schoonhoudende vermogen van synthetische olie. Door veel geringere vuilafzetting blijft de motor langer in goede staat;
Synthetische olie is thermisch stabieler . Dit betekent dat de olie langer en beter tegen zware belasting is opgewassen . Synthetische olie is bijgevolg uitstekend geschikt voor extremere belasting condities;
Door geringere wrijving een lager brandstofverbruik (zo'n 3 %);
De slijtage bij koude start wordt zoveel mogelijk beperkt. Doordat synthetische olie ook bij lage temperaturen dun blijft, bereikt de olie direct bij de start ook de cilinderkop. Ook zal er hierdoor minder lawaai zijn in een motor met hydraulisch bediende kleppen.

Risico's van (het overschakelen op)synthetische oliën

Oudere oliepompen hebben doorgaans grotere lekverliezen dan moderne oliepompen (met name schotten pompen). Wanneer dunne oliën in combinatie met een pomp met grotere lekverliezen wordt gebruikt, daalt de oliedruk en dus ook de distributie van de olie door het blok.

Een tweede punt: aangekookt vuil in een motorblok wordt deels opgelost door synthetische oliën (vanwege de additieven). Wanneer een motor altijd op een minerale olie heeft gelopen en dan zonder reiniging (bijvoorbeeld na revisie is het blok wel schoon) een moderne olie krijgt, bestaat het risico dat het vuil los komt en de oliekanalen verstopt. Dit kan dan grote problemen veroorzaken.

Een schoon, gereviseerd blok met een oliepomp met geringe lekverliezen, zal dus goed lopen op synthetische olie.


Dit is een stukje van het internet van een olie specialist.

Kort gezegd: niet doen, het vuil in het motorblok word opgelost en Je loopt het risico met verstopping van je kanalen waar de olie langs loopt!
groet J
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 03 sept 2011 13:43 #219328

Wat een goede toelichting en advies! Daar heb je nog eens wat aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 03 sept 2011 18:48 #219352

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 03 sept 2011 20:34 #219363

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
dehler schreef :

Kort gezegd: niet doen, het vuil in het motorblok word opgelost en Je loopt het risico met verstopping van je kanalen waar de olie langs loopt!
groet J
Het verhaal van de oliespecialist is valide, je eigen conclusie is echter te kort door de bocht. Het is prima mogelijk om ook zonder revisie over te stappen op synthetische olie. Je kan vooraf de olie wat vaker verversen, waardoor het vuil, dat daar toch al niet hoort te zitten, geleidelijk wordt weggewerkt. Bij automotoren heb ik dat bijvoorbeeld gedaan door eerst een halfsynthetische oliee te gebruiken, en de volgende oliebeurt pas volsyntheet.
Wat je wel vaak ziet, zijn pakkingen die gaan zweten bij synthetische olie. Dat zijn altijd al zwakkere pakkingen, die door de combinatie met afzettingen nog net dicht waren, en dus toch al vervangen hadden moeten worden.
Het punt van de oliepomp, die de dunnere olie niet aankan lijkt me onzin, ook synthetische olie moet de juiste viscositeit hebben die voor je motor is voorgeschreven. Dat verandert niet ineens doordat de olie een andere samenstelling heeft.
Maar of je MD11 er heel veel beter van gaat lopen betwijfel ik, in dit geval zou ik toch minstens een goede dealer raadplegen of het een verstandig plan is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 04 sept 2011 06:58 #219389

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Oudere motoren zijn doorgaans niet zo blij met volsynthetische olie. De voorgeschreven olie zou ik gebruiken en anders niet onder de 10W40 Halfsyntheet. De (dunne) nieuwe oliën zijn een noodzaak voor motoren die kleine smeerkanalen hebben. In het begin waren er nogal wat problemen met de zelfstellende kleptechniek en dat kwam mede door het gebruik van verkeerde olie.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 04 sept 2011 07:48 #219402

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Even een misvatting uit de wereld: 15W40 synthetische olie is NIET dunner dan 15W40 minerale olie !!

De getallen geven de viscositeit aan (1e getal koud, 2e getal warm), dus het is absoluut niet waar dat de oliepomp een probleem kan geven op synthetische olie zolang je de voorgeschreven viscositeit gebruikt.

Een motor die ontworpen is voor SAE40 of 15W40 moet je dus GEEN waterdunne 0W30 in gooien. Dat synthetische olie in dikkere viscositeit niet veel in de schappen ligt, is geen valide reden om van de voorgeschreven viscositeit af te wijken! (het bestaat wel, tot minimaal 20W60 aan toe, maar om de een of andere reden zie je bij automaterialenzaken alleen dat waterdunne spul in de schappen)

Het sterk reinigende effect is een ander verhaal. Een dertig jaar oude scheepsdiesel kan zo volgekoekt zitten, dat je dat echt niet met 1 rondje halfsyntheet opgelost hebt. Beste is dan om onder het klepdeksel te kijken hoeveel dikke aanslag er overal zit, om te beoordelen of het veilig is om op een sterk reinigende volsyntheet over te schakelen.

Verder kan vervuiling ook helpen om verouderde seals dicht te houden. Met een sterk reinigende olie erin komt het voor dat een motor dan opeens aan alle kanten gaat lekken/zweten. De olie krijgt dan de schuld, maar dat is eigenlijk niet terecht: alleen afdichtingen die toch al fors "over datum" waren (lees: op sterven na dood zijn) zullen erdoor gaan zweten/lekken. Toch blijft het iets om rekening mee te houden.

Daarom (en het verstoppingen-verhaal) zal ik nooit iemand aanraden om een vervuilde motor te spoelen met sterke reinigingsolie of andere stevige maatregelen ; gewoon iets vaker verversen met een goeie halfsyntheet, dan worden afzettingen vanzelf in rustig tempo afgebroken zonder dat dat problemen geeft. Er is tenslotte geen haast bij, dus waarom zou je risico's nemen.

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 04 sept 2011 07:56 #219405

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
waarom zou je synthetische olie gebruiken met een oudere motor?

Een motor die al 15 of 20 jaar oud is en dan overschakelen terwijl het prima loopt en geen problemen?
Er kan een goedkope olie in.
Je loopt geen risico en alles draait.
Mijn eind conclusie is gebaseerd op diverse meningen en ervaringen.
gewoon niet aan beginnen.
Voordelen of winst zie ik niet met oudere motoren.
Wel met nieuwe motoren of gereviseerde motoren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 04 sept 2011 07:57 #219406

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Verder de volgende overweging:

Normen voor smeerolie zijn over de laatste decennia zodanig aangescherpt en de olie zelf verbeterd, dat zelfs een 15W40 mineraal van de Lidl al aan betere specificaties voldoet dan de allerbeste olie die in 1980 te koop was. Gooi je dat erin, dan weet een MD11 (ontworpen toen monograde olie nog de norm was) al niet meer wat-ie meemaakt, zulke goeie olie!

Vraag je dus af of het niet heel erg onzin is om er zulke dure olie in te gooien. Bij zo'n grof gebouwde laagtoerige scheepsdiesel, is dat echt een vlag op een modderschuit.

Voor de goede orde: ik heb (naast m'n eigen MD5je op Aldi-olie) ook motoren in (ver)bouw en onderhoud waar ik wel degelijk volsyntheet in gooi, maar dan hebben we het over turbomotoren die 6000+ toeren draaien, de (vanuit de motorolie gesmeerde) turbo's zelf meer dan 100.000 toeren, en er komt meer dan 100pk per liter cylinderinhoud uit. DAN heb je een zinvolle toepassing van volsynthetische olie te pakken, omdat de voordelen van volsynthetisch er vooral bij hoge olietemperaturen uit komen. Maar bij een MD11... kun je het geld beter anders besteden.
Laatst bewerkt: 04 sept 2011 08:02 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 04 sept 2011 08:56 #219417

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Je moet het olie type erin gooit die de handleiding aangeeft en overschakelen naar synthetische olie is niet verstandig ook niet als de motor is gereviseerd.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 04 sept 2011 09:38 #219423

Fer, alle respect voor je kennis en kunde, maar de handleidingen van wat oudere motoren zijn geschreven in een tijd waar die betere oliesoorten nog niet bestonden, of wel, dan rete duur waren. Ook waren de constructeurs destijds wegens gebrek aan gebruikservaringen nogal huiverig deze olie in de handleidingen op te nemen.
Ik ben 12 jaar geleden voor mijn VP2002 overgestapt naar synthetische olie. Eerst 1 seizoen Duckhams half synthetisch, en toen naar (jawel !) 0W40 van Mobile.
Motortje loopt als een zonnetje en geen lekkages.
Het mag zo zijn dat men dit "overkill" vindt, maar voor mij kost deze olie .....(zeg maar weinig)

Groetjes
Elansailor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 04 sept 2011 09:46 #219426

Prima reacties, bedankt!
Dit onderwerp is voor mij heel wat duidelijker geworden!

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 04 sept 2011 16:33 #219474

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26258
Esperance schreef :
Je kunt synthetische motorolie kopen. Een prachtige naam, maar wat behelst dat synthetische? Is dat nu betere olie en geeft dat voordelen. Ik heb een Volvo Penta MD11C. Is die olie te hoog gegrepen voor zo'n oudere motor?
Lees dit artikel uit de PBO van een paar jaar geleden eens. Volgens de schrijver is het gebruik van synthetische olie in een scheepsdiesel geen goed idee..
Ik gebruik gewoon minerale olie met de in de handleiding voorgeschreven viscositeit en specificaties. Koop ik gewoon bij de Praxis.

--
stegman
Laatst bewerkt: 04 sept 2011 16:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 04 sept 2011 17:04 #219482

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Omdat ik een abbo van de PBO heb koop ik ook altijd een beetje traditionele minerale olie. De Gamma zit bij mij dichter bij :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 04 sept 2011 17:37 #219505

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Elansailor schreef :
Fer, alle respect voor je kennis en kunde, maar de handleidingen van wat oudere motoren zijn geschreven in een tijd waar die betere oliesoorten nog niet bestonden, of wel, dan rete duur waren. Ook waren de constructeurs destijds wegens gebrek aan gebruikservaringen nogal huiverig deze olie in de handleidingen op te nemen.
Ik ben 12 jaar geleden voor mijn VP2002 overgestapt naar synthetische olie. Eerst 1 seizoen Duckhams half synthetisch, en toen naar (jawel !) 0W40 van Mobile.
Motortje loopt als een zonnetje en geen lekkages.
Het mag zo zijn dat men dit "overkill" vindt, maar voor mij kost deze olie .....(zeg maar weinig)

Groetjes
Elansailor


Je heb gelijk dat vroeger de oliën minder waren dan nu, zult dan ook een vergelijkbaar product moeten zoeken als je juiste olie wilt hebben en dit is zeker geen synthetische olie.

Wat betreft of het wel of niet verstandig is om te switchen hangt erg af van het type motor, ik kan wel met enig zekerheid zeggen dat de meeste motoren op dit forum geen synthetische olie kunnen verdragen. Je mag misschien geen problemen hebben maar mijn algemeen advies is om gewoon een minerale olie te gebruiken.

Wat betreft hele oude motoren en koppelingen kan het zijn dat er een hele ander olie in moet dan de handleiding aangeeft dit ivm lekkage, of dat er absoluut geen gedoopte oblieën mogen worden gebruikt.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 05 sept 2011 05:12 #219587

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
lodewijk stegman schreef :
Lees dit artikel uit de PBO van een paar jaar geleden eens. Volgens de schrijver is het gebruik van synthetische olie in een scheepsdiesel geen goed idee..
stegman
Helaas wel een heel algemeen antwoord, en geen enkele verklaring wat er precies mis zou gaan bij een willekeurige motor. Klinkt meer als iemand die de voordelen van een volsyntheet niet wil zien , mogelijk vanwege de hoge prijs oid, dan als een degelijk antwoord. Daarnaast wordt zijn antwoord compleet onderuit geschoffeld als ik ook maar een scheepsmotor weet te vinden waar wel vol- of halfsyntheet wordt voorgeschreven.
Begrijp me goed, voor de MD11 is moderne olie waarschijnlijk een slecht plan, maar dat is dan ook een jaren-50 basis. Een kleine ruggerini oid zal heel andere eisen stellen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 05 sept 2011 17:32 #219842

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26258
Apae schreef :
Helaas wel een heel algemeen antwoord, en geen enkele verklaring wat er precies mis zou gaan bij een willekeurige motor. Klinkt meer als iemand die de voordelen van een volsyntheet niet wil zien , mogelijk vanwege de hoge prijs oid, dan als een degelijk antwoord.
Heel algemeen? Dat vind ik niet. Ik denk dat de schrijver vooral wil laten zien dat de voordelen van een synthetische olie aan een scheepsmotor niet besteed zijn.
Termen als 'bore glazing' zeggen mij ook niet zoveel, maar de constatering dat bootmotoren over het algemeen niet zwaar worden belast, daardoor nooit helemaal 'ingelopen' raken en geen gebruik maken van de kwaliteiten van synthetische olie, lijken me niet zo onaannemelijk. Of een motor daadwerkelijk schade lijdt door het gebruik van synthetische olie durf ik op grond van dit artikel niet te beweren.
Daarnaast wordt zijn antwoord compleet onderuit geschoffeld als ik ook maar een scheepsmotor weet te vinden waar wel vol- of halfsyntheet wordt voorgeschreven.
Dan moet je die motor eerst weten te vinden. Zonder zo'n voorschrift is je opmerking van weinig waarde. Ik heb zelf een Vetus-Mitsubishi, een vrij moderne motor. In de onderhoudshandleiding worden viscositeit en enkele specificaties genoemd. Er wordt niets gezegd over synthetische olie. De meeste minerale olie voldoet aan de genoemde specificaties.
De conclusie zou kunnen luiden dat er in het geval van een scheepmotor eigenlijk geen reden is om synthetische olie te gebruiken. De motor gaat er niet langer door mee en waarom zou je meer betalen voor een synthetische olie als het geen echte voordelen heeft?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 05 sept 2011 17:52 #219851

stegman, ik wil het uit een andere hoek benaderen.
in mijn auto ligt een diesel, turbo multi injectie de hele blubs.
olie verversen om de 30.000 km, deel dat door 60 en je zit aan 500 uur. daar doet een gemiddeld zeiljacht 10 jaar over.
maar ik wil die motor wel elk jaar verversen, al was het alleen maar omdat die motor de hele winter stilstaat. maar die olie, zelfs als je die bij de ALDI haalt, is nog lang niet "versleten". dus waarom zou je er een te dure olie in gooien.

ik ben gijon binnen gelopen op een mengsel van hydro olie en bakolie omdat er een olieslang( naar het oliefilter) was gesprongen en ik met een lekkende(klein beetje) motor de haven heb gehaald. motor wel stationair en in de haven een extra wissel beurtje gegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 05 sept 2011 18:24 #219873

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Oké ik snap het even niet meer :(

Een automotor is modern komt op de juiste tempratuur voor een schone verbranding en word dagelijks goed gebruikt.

Een scheepsdiesel of beter gezegd een jachtdiesel is vaak directe gekoel en dus heeft deze motor een te lage tempratuur om een mooie relatief schone verbranding te hebben waardoor de olie vervuilt, dan nog het stukje vocht enz.enz.

De reden dat je elk jaar de olie van een jachtdiesel moet vervangen is dat de slecht verbranding er voor zorg dat de olie iets verzuurd en de olie tast dan de lager weer aan.

Maar goed gooi er in wat je wilt mij maakt het niet uit, sterker nog ik word er vroeg of laat beter van al je het verkeer doet. :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 05 sept 2011 18:33 #219879

Fer schreef :
Oké ik snap het even niet meer :(



Maar goed gooi er in wat je wilt mij maakt het niet uit, sterker nog ik word er vroeg of laat beter van al je het verkeer doet. :)

Mvg Fer

ik wil je best rijk(er) maken fer, maar ik ben even een beetje onduidelijk geweest. ik ververs mijn BOOT diesel dus ook elk jaar, niet omdat de olie dan versleten is maar omdat er allerlei viezigheid in is gekomen die bij stilstand niet zo goed is voor een motor.
eigenlijk had ik gewoon moeten zeggen dat ik (dure) synthetische olie weg gegooid geld vind voor een laagbelaste scheepsdiesel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 05 sept 2011 18:37 #219882

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Oké duidelijk :)

Overigens weet ik even niet uit me hoofd of er überhaupt bij een jachtdiesel synthetische olie word voorgeschreven.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 05 sept 2011 18:42 #219888

Fer schreef :
Oké duidelijk :)

Overigens weet ik even niet uit me hoofd of er überhaupt bij een jachtdiesel synthetische olie word voorgeschreven.

Mvg Fer

het zou mogelijk zijn bij een diesel(high performance) voor een snelle mototboot. er liggen hier op de eilanden van die jongens met twee keer 750 pk inboard hoge toeren diesels. gaan ze de zee mee op om visjes te vangen. worden bijna altijd volgas gevaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 05 sept 2011 18:57 #219899

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Met 2 keer 750 pk vol gas vis vangen!! Zullen dan wel snel vissen zijn :laugh:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 05 sept 2011 19:02 #219903

Fer schreef :
Met 2 keer 750 pk vol gas vis vangen!! Zullen dan wel snel vissen zijn :laugh:

Mvg Fer

ze mogen niet binnen een bepaalde afstand van de eilanden vissen, ik heb het dan over grote tonijn en zwaardvis enzo, dit van wege de walvissen en dolfijnen. die zijn weer voor de toeristen belangrijk, groot soort dolfinarium. de vissen die ze vangen nemen ze een foto van en laten ze dan weer zwemmen. ach ieder zijn lol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 05 sept 2011 21:31 #219943

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Zoals Fer zegt, er zijn meer redenen dan alleen slijtage om olie te moeten verversen. Verzuring, vocht, ga zo maar door. Nu is moderne olie tegen een hoop dingen beter bestand, maar niet alles.

Verversingsinterval van die auto is ook niet 30.000km *punt*, maar 30.000km OF 2 jaar, wat het eerst bereikt wordt. Ook een auto die 3.000km per jaar rijdt mag dus niet 10 jaar met z'n olie doen, en die motor heeft het veel makkelijker dan een scheepsdiesel (komt beter en meestal langer op temperatuur, minder vochtige omgeving, enz). Kortom, jaarlijks vers blijft verstandig.

Over de recent extreem verlengde onderhoudsintervallen van personenauto's kan ik ook nog wel een boekje open doen, maar dat voert hier te ver. Laten we het zo zeggen: die staan toch wel ter discussie, als jouw horizon verder reikt dan 1 leasetermijn. "levenslange" versnellingsbakolie bestaat bijvoorbeeld ook niet. Ja, als je een kort leven accepteert wel...

Ik ben het wel met Fer oneens dat synthetisch altijd fout is - ik vind dat synthetisch ook prima in jaren '50 diesels kan. Het is zinloos, maar slecht is het ook niet, zolang je de juiste viscositeit gebruikt.

Gebruik van 0W40 zoals Elansailor raad ik echter met klem af, zelfs al loopt zijn VP2002 er al 12 jaar op.

Details? Nou, door de ruime toleranties van zo'n oud blok, blijft zulke (koud) dunne olie ook in koude toestand tussen de lagers vandaan siepelen, terug het carter in. Die komen zo compleet droog te staan. Zo blijft er nauwelijks smering achter voor de eerstvolgende koude start. De oliepomp vult dat pas aan, als de motor eenmaal wat toeren draait. De eerste klappen moet-ie het dus doen met de "restfilm" van de vorige keer draaien. Dat is geen theorie maar ik heb er ook praktijkvoorbeelden van ; te dunne olie is gewoon echt slecht voor een motor. Synthetisch of niet doet daarbij niet ter zake. De "koude start" slijtage gaat dus op TE dunne olie veel harder.

Best belangrijk, aangezien jachtdieseltjes vaak langer dan een week stilstaan, en in de winter zelfs maanden.

Ik geef 9 euro per jaar aan olie uit voor de boot - al kreeg ik die Mobil 0W40 gratis, het ging er nog steeds niet in. Voor die 9 euro ga ik geen risico's nemen. Met hoe lang deze blokjes meegaan op wat er in die 30 jaar allemaal voor prut doorheen gedraaid is... is er toch simpelweg geen ruimte voor verbetering?

Afwijken van fabrieksspecificaties ten behoeve van modernere olie kan natuurlijk wel (dat je niet op zoek gaat naar een SAE30 monograde snap ik ook wel weer), maar dan moet je wel goed weten wat je doet. Neem in ieder geval een viscositeit die past bij het motorontwerp.

Maarja, hier kun je boeken over volschrijven, over smeerolien...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Synthetische motorolie 06 sept 2011 04:53 #219970

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
web schreef :

"levenslange" versnellingsbakolie bestaat bijvoorbeeld ook niet. Ja, als je een kort leven accepteert wel...

Ik ben het wel met Fer oneens dat synthetisch altijd fout is - ik vind dat synthetisch ook prima in jaren '50 diesels kan. Het is zinloos, maar slecht is het ook niet, zolang je de juiste viscositeit gebruikt.

Details? Nou, door de ruime toleranties van zo'n oud blok, blijft zulke (koud) dunne olie ook in koude toestand tussen de lagers vandaan siepelen, terug het carter in. Die komen zo compleet droog te staan. Zo blijft er nauwelijks smering achter voor de eerstvolgende koude start.
Veel auto's krijgen gewoon een "levenslange" vulling van de versnellingsbak en sommige zijn niet eens te verversen.

Door de dopes kunnen oudere motoren zo schoon worden dat ze olie gaan gebruiken.


Ook al is de olie afgekoeld na een opwarmingsperiode dan blijft er echt wel een oliefilm achter. Dat compleet droogstaan valt wel mee en zeker wanneer het om olie met de juiste viscositeit gaat. Ook de kogels, rollen or whatever hebben een oliefilm op het oppervlak welke niet geheel verdwijnt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl